DET BEGYNDER AT BLIVER KOLDT OM FØDDERNE....
En livsbekræftende rejse mod døden
En livsbekræftende rejse mod døden
2016
En rejsefortælling om tro, tvivl og religioner.
En sorgmunter komedie en far, hans søn og sønnens kommende svigerfar.
En sorgmunter hverdagskomedie
En musikalsk teaterforestilling om himlens fugle
En tragikomisk historie om fastlåste familiemønstre, løgne og fortielser. En rørende fortælling om en tur til Padborg og et bagagerum, der skal fyldes med ’grænsebajere’, men som ender med at udfolde to menneskers livsbagage
AFLYST PGA. CORONA
Hun er sin egen værste fjende og i hendes kamikase lignende kamp for at undgå livet,
banker hun lige ind i det.
EN KÆRLIGHEDSERKLÆRING TIL MUSIKKEN SOM SMITTENDE SAMMENHÆNGSKRAFT
26. aug. - 23. sep. 2017.
EN TRAGIKOMISK HVERDAGSSYMFONI
(Spiller på CPH Stage, juni 2017)
Feb. - Mar. 2016
Instruktør på Teater O's udkantsthriller.
***** Betagende familiethriller. STIFTEN
***** Ny Dansk dramatik når det er allerbedst. KRISTELIGT DAGBLAD
HVAD STILLER MAN OP, NÅR ENS KÆRESTE PLUDSELIG HÆVDER, AT HUN ER BLEVET GRAVID MED GUD?
Beretningen er den gammelkendte, “the greatest story ever told”, men denne gang skildret fra en helt ny og ukendt synsvinkel.
2013-2016
***** Der er bare så meget vild hverdag over den lille krisekomedie, at den undervejs umærkeligt vokser sig stor. Det store i det små”. POLITIKEN
***** (5 stjerner) ”De træffer tonen, figurerne og situationerne så fuldkomment præcist, at vi sidder i fem kvarter og salighedssmiler over dem” JYLLANDSPOSTEN
***** (5 stjerner) ”Det er underholdende, det er tankevækkende, det er på alle måder teater til tiden” TEATER 1
2014-2015
SOM I HIMLEN er fortællingen om, hvordan kærligheden og døden kæmper en evig kamp. Alt har sin pris, men livet er livet værd.
2012
VELKOMMEN er en skæv situationskomedie. En humoristisk og varm forestilling, der tjener som en yderst aktuel kommentar til den “kendisfeber” og tomme retorik, der i dag præger alt fra X Factor til politik.
2012
***** “Har man lyst til en skøn oplevelse af, hvad synergi kan være, er det bare med at komme ind og se En Blærerøvs Historie. Forestillingen slår gnister i mødet mellem de involverede som billedeligt talt får 2+2 til at blive mere end 4″ (Kirsten Dahl, Aarhus Stiftstidende)
2011
STONE DEAD is a non-verbal story about life in transition, balancing between comedy
and tragedy.
Two middle-aged men meet after many years of separation in order to accompany each
other to an old friend's funeral. They disagree on which way to go, and their small journey together evolves into a long and unpredictable odyssey across the stage.
Will they arrive in time?
And who is actually the dead friend, to whom they want to show their last respect?
2010
I DEJA-VU tumler karaktererne, ligesom i AUGUST, med livets små som store problemer. Denne gang er karaktererne dog uden næse, lidt mere bevidste, knap så enfoldige og ikke helt uskyldsrene. Udstyret med en temmelig vag hukommelse sendes de ind på scenen for at gennemspille en række hverdagsagtige situationer og sekvenser, som vi alle kan nikke genkendende til.
2009
Bogen POPULÆRMUSIK FRA VITTULA er skrevet af Mikael Niemi og er siden den udkom i 2000 blevet oversat til mere end 30 sprog. Med barok og fantasifuld humor fortælles historien om at blive voksen i en tid, hvor verden er i opbrud. Om at bryde med familie-traditioner og gå egne veje. Om at have skelsættende oplevelser og finde sig selv.
2008
FARVEL er en forestilling om de forventninger, de svigt og den (u)mulige forsoning, der til alle tider har kendetegnet forholdet mellem fædre og sønner, og som enhver opvoksende generation tror sig fri af.
2007
REUMERTVINDER 2007 'Årets Store, lille Forestilling'
”I Teatrets forestilling ”August” blev hele det klassiske klovnerepertoire på ny og original vis kombineret med barnets basale udforskning af verden. En rørende, sårbar og vidunderligt morsom, ordløs komedie om livets grundvilkår, virtuost sat på scenen af fire kunstnere med barnesindet i behold. Det var dansk teater i internationalt format.”
2007
En eventyrlig skæbnefortælling om dreng, der har alt, hvad man kan ønske sig, og en pige, som er helt alene i verden.
2007
En eventyrlig historie for børn fra 6 – 12 år (og deres voksne) om hvordan gavmildhed og snusfornuft på forunderlig vis kan forlænge livet.
2006
Forestillingen ”tonefald” er en viderebearbejdning af en række improvisationsforløb med ler og saxofon, som Claus Carlsen og Hans Rønne startede på i forbindelse med en workshop på Goethe instituttet i Porto Alegre i Brasilien i efteråret 2001.
2005
”Højtærede publikum! Mine damer og herrer! Tag Dem i agt! Svage sjæle bør holde sig væk, dette er ikke for de inkontinente! Nu er De advaret!”
"Her er et stykke absurd teater for de voksne, der forstår at more sig grumt. De vil slet ikke kunne undgå at gøre det. Rædsel og henrykkelse på en og samme gang."
John Christiansen, Jyllandsposten
2004
HAN er maler, optaget af sig selv og sit maleri i drømmen om at fange en flig af kærlighedens væsen. Blændet af det hvide lærreds svimlende lys / mulighedernes paradis – vægrer han sig ved at sætte det afgørende strøg.
HUN er kvinderne i hans liv … moderen, søsteren, elskerinden, konen og datteren, der sammen med ham længes efter kærligheden - det ægte møde mellem ham og hende.
2003
”Det hus der ikke tar` imod fremmede modtager ingen engel” (Afrikansk ordsprog)
Med inspiration fra ovenstående udsagn har vi lavet en ordløs teaterforestilling om den risiko og den mulighed der gemmer sig i ethvert betydningsfuldt møde.
”DITTO” er et nyt underfundigt stykke fra ”TEATRET”! … Den både bizarre, elegante og vedkommende humor, som er stykkets særkende, folder sig helt afvæbnende ud…En stille, munter teatertime med mening bag. (Jyllandsposten)
2002
Ti er fortid og nutid vævet sammen i et net af erindringer, øjebliksbilleder og ordløse sange, hvor det smukke blander sig med det grimme, det lette med det tunge, de levende med de døde, det uforståelige med det der er meget, meget tæt på.
”Den er original, den er eksperimenterende, den er nyskabende, den er seriøs, den er frækt provokerende, den er poetisk, den er på én gang enkel og kompliceret og samtidig er den hjertegribende folkelig.” (Kristeligt dagblad)
2001
En forestilling om at stille skarpt på uendeligt.
Et familiedrama, hvor det at bestige bjerge ikke kun har metaforisk betydning, men hvor et ungt menneskes beslutning om en sådan tilsyneladende meningsløs og yderst risikofyldt handling bliver omdrejningspunkt for diskussioner, konflikter, opgør og ændret adfærd
”Stærkt spil i stærk forestilling om kærlighed og selvbedrag…” (Fyns Stiftstidende)
1997-2001
Exit er i al sin enkelhed tænkt som en rundtur i manegen. Forbi det unævnelige, det skæbnesvangre, det paradoksale, det banale. Vi har smidt det hele i hovedet på klovnen – ikonet på naivitet og uskyld, hinsides godt og ondt.
”Musikalsk og gribende klovneteater. Et miniformat der bare rummer alt… Ordløst som ballet. Gribende som små græske tragedier” (Ekstrabladet)
1997
“TEATRETs” bearbejdelse og fremstilling af Markus evangeliet.
“...Mageløs Markus...Alt er mættet af en indre menthed. Hånd i hånd med humoren går en betagende alvor...Her kan man virkelig tale om, at det levende ord levendegøres..” (Århus Stiftstidende)
“...Et himmelsk sceneri...” (Fyns amts avis)
1996-1998
En Himmerlandshistorie om det tabte barndomsland.
”Kors i flaget, Danmark! Meld jer under fanen: Gå i Napoleonskrigen og oplev den ægte danmarkshistorie. Fem garderhuer og stjerner ad libitum. Tak.” (Politiken)
”Napoleonskrigen er ypperligt teater. Forspil ikke chancen. Und dig selv og din ven en uforglemmelig oplevelse mens tid er” (Århus stiftstidende)
1995-2001
En dramatisk tvekamp mellem rollen og skuespilleren, der sammen skal opføre ”Den store rejse efter den store kærlighed”. Sammen vil de udrette det, som enhver skuespiller og et hvert publikum drømmer om – friheden til, med fantasiens hjælp, at kunne flyve.
”En gribende, bevægende, rammende, men frem for alt en morsom oplevelse.”
(Politiken)
1994-1997
Fra hver deres personlige udgangspunkt fortæller tre mænd om, hvor uforudsigeligt, paradoksalt og skæbnesvangert livet kan forme sig.
”Gennemmusikalsk, markant-kropsligt og dybt poetisk.”
(Teater 1)
1992-1993
Tre mænd – gamle barndomskammerater – mødes tilfældigt på hovedbanegårdens pissoir.
En forestilling om at køre baglæns – om at huske det vi ville.
''Hans Rønne rammer det, der er før ordene. En særlig poetisk kvalitet, der slipper væk mellem fingrene på en, men længe efter flagrer rundt som en ganske særlig art sommerfugl i maven.”
(Børn og Unge)
1990-1994
Historien om det lille menneskes lille tilværelse. Om det indeklemte liv og forsøget på at folde det ud. Om hvordan små ting kan forandre skæbne og tilværelse. En associations rig forestilling om transportarbejderen Adam.
”Det er fabelagtigt godt, morsomt, indholdsrigt, følelsesladet, med tragedien stående lysende klart midt i vores latter.” (Folkeskolen)
1993-1998
Gymnasten møder sin plint. Med knejsende nakke vil han springe sit livs spring. Men han dratter ned og lander i sin underbevidsthed. Skjulte sider må se dagens lys, før han er i stand til at komme over sin forhindring
''En fantastisk enmandspræstation. Absurd og dog så realistisk'' (Politiken).
1985-1990
Han skal spille os et stykke… på violin. Mange valg må træffes, før sidste node er spillet – hvis den da bli’r det. Frihed handler ikke kun om at gøre, hvad man vil, men også om at ville det man gør!
PRESSEN SKREV
”En formidabel forestilling, hvor Hans Rønne tryllebandt sit publikum. En god og sund oplevelse for sjælen.” (Randers Amtsavis)
”Det er så smukt, så bevægende fuldt af lune og ømhed og underfundighed” (Daginstitutionen)
1994-1990
Hans Hansen fortæller historien om sig selv i håb om, at andre kan få gavn af hans dyrekøbte erfaringer. En rejse på godt og ondt, i evig søgen efter et ståsted.
PRESSEN SKREV
”Hans Rønne udviser mimisk mesterskab uden lige, som griber og morer med samme styrke.'' (Information)
”Teater som dette er opladning til de batterier, som holder os i gang.'' (Aftenposten Oslo)